2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Прочетен: 3304 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 26.08.2009 10:14
"Алиса" не е приказка, а сън, в които за разлика от приказките няма никакво нравоучение – твърди чешкият режисьор и аниматор Ян Шванкмайер, когото прочутите американски майстори на анимацията братя Куай, наричат „Пражкия алхимик на киното”. "Алиса", който излязъл през 1988 година, е неговият първи пълнометражен филм и според мнозина е най-откачената и подривна киноверсия на безсмъртната творба на Луис Карол. Шванкмайер е убеден, че авторът на "Алиса в огледалния свят” е предшественик на сюрреализма, защото "по-добре от всички е проумял механизмите на съня".
Знаменитият чешки кинематографист е роден в Прага, където продължава да живее и днес и много скоро – на 4 септември ще навърши 75 години. Той е работил като художник в пражките театри "Семафор", "На забрадли", "Чиногерни клуб", в киностудия "Барандов" и "Латерна Магика". Още в началото на кариерата си пише манифест за новото приложно изкуство, озаглавен "Магията на предметите", призовавайки ни да върнем на ирационалното пространство адекватното място, което заема в човешката психика.
Първият си филм Шванкмайер заснема през 1964-та и в продължение на повече от 30 години непрестанно отстоява своята репутация на един от най-значимите новатори в историята на киното.
През 1982 година с късометражния филм "Възможности на диалога" неговият ненадминат стил, представляващ майсторско съчетание на пластилинова анимация с хиперреализъм – достига своята връхна точка. Филмът спечелва много международни награди, но е забранен за разпространение в тогавашна социалистическа Чехословакия.
Основни мотиви в творчеството на Шванкмайер са безпокойството, страхът от затворени пространства и особено темата за манипулируемостта, която е навеяна от неговите лични фобии и обществено-политическата ситуация в комунистическите страни през 70-те и 80-те години на миналия век.
Не се съмнявам, че неговите верни почитатели трудно биха одобрили каквато и да било екранизация по „Алиса в Страната на чудесата” направена в Холивуд – пък дори и от безспорен майстор като Тим Бъртън. Непрестанно в съзнанието им ще изплуват картини от шедьовъра на Шванкмайер и сравнението едва ли ще бъде в полза на американската продукция. Но нека не изпреварваме събитията и да дочакаме да видим какво все пак са направили Бъртън, Деп и останалите холивудски майстори на киното. А дотогава нека си припомним някои фрагменти от безсмъртната екранизация на чешкия гений.
30.05.2011 03:46
30.05.2011 21:14
02.06.2011 14:05
04.06.2011 14:26