Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.10.2009 12:55 - ПИКАСО И КИНОТО - ОТ ДОКУМЕНТАЛНИЯ ФИЛМ ДО КОМЕДИЯТА
Автор: kastel Категория: Изкуство   
Прочетен: 2925 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 25.10.2009 13:33


„Изкуството е лъжа, която ни помага да разберем истината” (Пабло Пикасо)


imageНа днешната дата – 25 октомври – преди 128 години в испанския град Малага се е родил един от най-великите художници в историята – Пабло Пикасо, чието пълно име било Пабло Диего Хосе Франсиско де Паула Хуан Непомусено Мария де лос Ремедиос Киприано де ла Сантисима Тринидад Мартир Патрисио Руис и Пикассо (Pablo Diego Jose Francisco de Paula Juan Nepomuceno Maria de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Martyr Patricio Ruiz y Picasso).
Пикасо израснал в семейството на художника дон Хосе Руис и Мария Пикасо-и-Лопес. Започнал да рисува от съвсем малък и още ранните му наброски поразяват с артистизма и професионалното умение. Първата картина на бъдещия световноизвестен майстор се казва „Пикадор”. Когато навършил 10 години, заедно с родителите си Пабло пристига в Ла Коруня. imageПрез 1892г. постъпил в местното художествено училище, където неговият баща преподавал рисуване. През септември 1895г. семейството отново се преместило – този път в Барселона, където Пабло продължил своето художествено образование. Той шашнал своя професор, довършвайки само за един сеанс етюд на натуршчик, за изпълнението на който програмата предвиждала цял месец. Скоро Пикасо завършил първата си голяма композиция в академичен стил „Първото причастие”, представена на групова изложба в Барселона. Но за всеобща изненада напуснал художественото училище. През 1897г. постъпил в Кралската академия Сан Фернандо в Мадрид, където също не се задържал за дълго. След като на националната изложба в художествената академия неговата картина „Знание и състрадание” получила висока оценка, Пабло напуснал академията против волята на баща си.
Останалото е история, както се казва...
Известно е, че историците на изкуството обичат да делят творчеството на Пикасо на различни периоди: „син”, „розов”, „негърски”, „кубистки”, „класически” и т.н., което, разбира се, е твърде условно. Пикасо винаги е търсел форми, чрез които да изрази своите мисли и чувства. Понякога те рязко са се променяли, но не веднъж, той отново се е връщал към такива, от които отдавна се е бил отказал.
Аз, разбира се, нямам за цел да преразказвам биографията на Пикасо, която всеки би могъл да научи от безкрайно много източници. Целта на настоящия постинг бе не само да напомня за великия художник, роден на днешна дата, но и да насоча вниманието върху любопитната връзка на  киното с неговата личност.
Така например, този велик творец и неговото творчество са провокирали не само интереса на сериозни кинематографисти като imageАнри-Жорж Клузо например, който се е опитал чрез гениалния си документален филм „Мистерията Пикасо
(1956) да проникне в тайната на раждането на неговите шедьоври, но и на комедиографи като шведските кинорежисьори Ханс Алфредсон и Таг Даниелсон, които заснели невероятно смешна сюреалистична комедия за живота на художника, озаглавена „Приключенията на Пикасо(1978).
Но нека караме поред. Ето какво е написал по повод документалния филм на Анри-Жорж Клузо знаменитият кинокритик Андре Базен: „Мистерията Пикасо” коренно се отличава от повече или по-малко откровените дидактични филми, създадени до днес. На практика, творбата на Клузо не обяснява Пикасо, а го показва, и ако от този филм може да се извлече някакъв урок, то той се състои в това, че наблюдението върху процеса на работа на художника не може да ни даде ключ за разбиране на неговия гений.” Творбата на Клузо, според Базен обаче имала революционно значение за развитието на филмите, посветени на изкуството, защото за пръв път бил постигнат ефектът на изчезване на рамката на кадъра, довел в крайна сметка до отъждествяването на живописния свят с реалния.
image„Приключенията на Пикасо” пък е неистова фарсова комедия, разиграна от актьори, приличащи външно на историческите персонажи – Пикасо, Дали, Аполинер, Гертруд Стайн и Алис Б. Токлас (при това ролите на последните две са изиграни от мъже!). Това е остроумна пародия заснета на шведски, испански, италиански, френски, псевдоруски, фински и немски езици, която се възприема много лесно и без превод.
Може би този шведски филм се е появил твърде рано, което му е попречило да се превърне в сензация от световен мащаб. Да, показвали са го с успех по различни кинофестивали и се е радвал на зрителска популярност в Швеция, но за редовите любители на киното по света си е останал неизвестен и до днес. Разпространителите от много страни не се осмелили да го закупят, съмнявайки се, че публиката ще прояви интерес към толкова шантава сюрреалистична комедия, подиграваща се при това с цяло стадо свещени крави на европейската высокоинтелектуална култура. Разбира се, още по-малко бихме могли да се надяваме, че точно такъв филм би бил представен у нас в края на 70-те години, когато все още живеехме зад желязната идеологическа завеса. Но затова пък находчивите американски комедиографи оценили революционното формално значение на „Приключенията на Пикасо” и много скоро след неговото излизане и братята Зукер в компания с Джим Абрахамс пуснали своите блестящи абсурдистски комедии от типа на „Top Secret” и „Голият пистолет”, които всъщност преповтаряха находките на шведския  комедиен шедьовър. imageМного от триковете, геговете и безумно смешните шеги, които са ни познати от лудите американски комедии от 80-те години, вече са били използвани в „Приключенията на Пикасо” – далеч по-умно, находчиво и с по-голяма острота и разкрепостеност, отколкото са си позволили американците.
А според мен и у нас имаме пример на умело използване на уроците на този велик филм. Имам предвид прочутото телевизионно шоу „Улицата” на Теди Москов. Според мен, много от най-сполучливите скечове в него са талантливо заимствани и доразвити находки от „Приключенията на Пикасо”.
Лично за себе си мога да кажа, че най-много съм се смял през живота си именно на някои от сцените в този филм, както и на шоуто на Теди Москов!
Любопитното е, че филмът на
Ханс Алфредсон и Таг Даниелсон, освен че е невероятно смешна комедия остава верен до най-малки подробности на фактите от биографията на великия художник. И най-важното - това е умно кино, което доставя изтънчено интелектуално преживяване на познавачите.

 






Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kastel
Категория: Изкуство
Прочетен: 8840208
Постинги: 1402
Коментари: 3341
Гласове: 3243
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Октомври, 2020  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031