Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.11.2009 22:08 - МОНИКА ВИТИ - РУСОКОСАТА МУЗА НА АНТОНИОНИ
Автор: kastel Категория: Изкуство   
Прочетен: 8450 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 04.11.2009 10:04


На 3 ноември 1931г. е родена Мария Луиза Чечарели (Maria Louisa Ceciarelli), която е по-известна на многобройните поклонници на нейния талант като Моника Вити (Monica Vitti). imageТова е италианската киноактриса, чийто образ се превърна в един от символите на киното през 60-те години на миналия век. Специално място сред многобройните й роли заемат образите, създадени от нея във филмите на Микеланджело Антониони „Приключението” (1960), „Нощта” (1961), „Затъмнението”, (1961), „Червената пустиня” (1964), „Мистерията Обервалд” (1982). Но Моника Вити е имала голям успех и като комедийна актриса във филми, като „Модести Блейз” (1966) и „Момичето с пистолета” (1968).
Любопитно е, че като млада Моника Вити винаги се е смятала за неособено красива, поради което е имала трудности в любовните връзки. Първата си любов срещнала, когато вече била 30-годишна. А целият й живот след раздялата с Антониони е непрестанно бягство от самотата.
Мария Луиза Чечарели се е родила в Сицилия в семейство, където жените винаги са се подчинявали на мъжете. Затова още като малка мечтаела да стане актриса, за да може да се измъкне от провинциалната среда, която я задушавала. Нейните по-големи братя заминали за Америка, а тя – за Рим, където се надявала да намери слава и признание. В Академията за драматично изкуство не я взели, защото не харесали нейния характерен дрезгав глас. Но благодарение на своята упоритост, след година все пак успяла да влезе в академията. Променила си името на Моника Вити, надявайки се да сложи най-после начало на нов живот. След завършването на академията играе в театъра. Мечтае да се снима в киното, но познатите й агенти упорито се опитвали да й внушат, че с нейните външни данни трудно ще успее. Впрочем, един режисьор се съгласил да я изпробва в свой филм, но при условие, че... си направи пластична операция на носа.
image
Моника Вити и Микеланджело Антониони позират след получаването на наградата на журито в Кан през 1960г.

През 1957г. Вити била поканена да озвучава английската актриса Дориан Грей във филма "Викът" на Микеланджело Антониони. Двамата се запознали в монтажната. След записа на първата сцена била обявена почивка, по време на която Антониони я заговорил. Оказало се, че за разлика от всички други, на него му харесвал именно нейния хриплив, специфичен глас. Смутената Моника му благодарила за комплимента и го поканила да я гледа в театъра. "Вече ви гледах в новия спектакъл, - отговорил Антониони. – Знаете ли, струва ми се, че вашето лице е именно това, което търся отдавна..."
От този момент нататък започва тяхното великолепно партньорство – в живота и във филмите на Антониони. Под негово влияние тя напълно се преобразила. Той бил за нея едновременно близък приятел, мъж, любовник, баща и... режисьор. Антониони акуратно изграждал нейния образ, сякаш следвал някакъв предварителен план. Учил я да говори по новому, да ходи, да диша, да държи чашата с шампанско... Трудно е да си представим по-прилежна ученичка от Моника. Редом с него тя се чувствала като малко момиченце, на което най-накрая са подарили истинска кукла за Коледа. А Микеланджело се чувствал почти като Бог, който създава една истинска жена и актриса.
Първият им съвместен филм е "Приключението" (1960), който се превърнал в символ на модерното арткино, imageзащото Антониони отправил предизвикателство срещу стилистичните и сюжетни канони на господстващото комерсиално кино до този момент. Дългите, монотонни кадри, историята без развръзка, както и играта на актьорите и на първо място тази на Моника Вити – всичко в този филм прозвучало като издевателство с наложените по онова време модели на холивудския филмов разказ.
След премиерата Моника Вити се събудила знаменита.
За 11 години съвместен живот с Антониони тя се снима в четири филма на великия режисьор, всеки от които пожънал огромен успех сред интелектуалната публика. В "Затъмнението" неин партньор бил младият и доста нагъл красавец Ален Делон. imageСамовлюбленият французин, чийто международен успех по това време лавинообразно нараствал, опитал да завърти главата на русокосата италианка. Но ударил на камък. Неговата партньорка дори и не забелязвала красноречивите му погледи. През всички тези години тя била безупречно вярна на един-единствен мъж – Микеланджело Антониони. Но трябвало скоро да се раздели със своята надежда, че и от негова страна нещата са толкова сериозни. Защото Антониони се оказал съвсем не безгрешен. Жените го атакували на всяка крачка. Модният режисьор, който говорел отлично френски, гостувал често в Париж, където го обожавали. И там невинаги успявал да остане верен на Моника.
Началото и на творческия разрив помежду им поставило нейното съгласие да се снима в екстравагантната комедия на Джоузеф Лоузи „Модести Блез”. Това никак не се харесало на Антониони, който й намекнал, че може би други филми, а не неговите биха разкрили по-добре нейните сопособности. И следващия си филм той заснел вече без Моника, а с английската актриса Ванеса Редгрейв. Това е знаменитата му творба „Фотоувеличението”. Отчуждението, настъпило между двамата вече нямало как да бъде преодоляно. И точно в този момент - най-неочаквано Антониони й направил предложение за брак - след цели 10 години съвместен живот. Всяка друга жена на мястото на Моника би казала „да!” без да се замисли. Но за проницателната Моника било пределно ясно, че всичко е свършило. И тя деликатно отклонила предложението.
Година по-късно се разделили окончателно.
Следващият мъж в живота на Моника Вити е режисьорът и сценаристът Роберто Русо. Именно за ролята си в неговия комедиен филм „Флирт” тя е отличена със „Сребърна мечка” на Берлинале през 1984г.
През 1989 година Моника Вити за пръв път се изявила и като режисьор, imageзаснемайки филма "Секретен скандал". Това е нейният първи и последен режисьорски опит, за който била дори номинирана за италианската награда „Давид на Донатело” в категорията „най-добър дебют”. Филмът бил представен и на кинофестивала в Кан, където го видял и полупарализираният след първия си инсулт Микеланджело Антониони. Срещнали се случайно на излизане от залата и легендарният режисьор само промълвил одобрително: "Беше много красиво..."
Всъщност това е филмът, в който Моника Вити се изявила за последен път и като киноактриса. А две години по-късно се появила за последно и в телевизионния мини-сериал "Ma tu mi vuoi bene?"
Източник: peoples.ru






Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kastel
Категория: Изкуство
Прочетен: 10240976
Постинги: 1402
Коментари: 3341
Гласове: 3248
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031