Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.12.2009 22:58 - ФРИЦ ЛАНГ – НЕПОЗНАТИЯТ ГЕНИЙ НА КИНОТО
Автор: kastel Категория: Изкуство   
Прочетен: 3414 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 05.12.2009 23:10


imageНа 5 декември преди 119 години е роден един от титаните на киното - Фриц Ланг (Fritz Lang) - знаменит германски кинорежисьор, създател на легендарни филми като „Метрополис”, трилогията за доктор Мабузе, "М" и други, с които оказва силно влияние върху развитието на киноизкуството и до днес. Предлагам на вниманието на всички ценители на другото кино част от чудесната биографична статия на руския филмов историк Пьотр Карцев, посветена на великия режисьор.
Фриц Ланг е роден във Виена в семейството на архитект. По желание на баща си следва архитектура, но скоро заминава за Мюнхен, а впоследствие за Париж, където се занимава с живопис. Пътешества из Мала Азия, Северна Африка, Русия, Китай, Япония и Индонезия, като припечелва от рисуване и продажба на картички. След връщането си в Париж през 1913г., работи като художник, дизайнер на дрехи, а също и като карикатурист. След започването на войната успява да замине буквално с последния влак за Виена. Мобилизират го и заминава на фронта като обикновен редник. По време на сраженията е раняван четири пъти и ослепява с дясното око. Демобилизира се през 1916г. със звание лейтенант, след което се възстановява от раните си в болница, където започва да пише разкази и киносценарии. Няколко от сценариите му се харесали на германски студиа и той скоро заминава за Берлин, където се пробва в различни киноспециалности, в това число и като актьор в епизодични роли.
Остава недоволен от начина, по който се отнесли към неговите сценарии и решава сам да застане зад камерата. Дебютира като режисьор през 1919г. с филма „Halbblut”, в който се разказвало за мъж, погубен от страстната си любов към една фатална жена. За съжаление, няма запазено копие на тази му творба. Третият му филм е „Паяците” (Die Spinnen), чиято първа част излиза през 1919, а втората - през 1920г. Този приключенски трилър за престъпна организация, стремяща се към световно господство, имал огромен зрителски успех. Продуцентите настояли незабавно да се заеме с втората му част, поради което му се налага да се откаже от замисления проект за филм със заглавие „Кабинетът на доктор Калигари” (Das Kabinett des Dr. Caligari), заснет впоследствие от Роберт Вине.
Следващият филм на Ланг „Уморената смърт” (Der mude Tod, 1921) е една от най-добрите му ранни творби, която получава висока оценка от критиката и окончателно го нарежда в числото на водещите германски кинотворци по онова време. Темата на този филм е неумолимостта на съдбата и обречеността на всички човешки усилия. Впрочем Ланг по-късно ще каже, че всичките му филми са посветени именно на обречената борба на човека със съдбата.
imageВ „Доктор Мабузе, играчът” (Dr. Mabuse Der Spieler/Dr. Mabuse,1922) отново разказва за престъпления на маниак, който се стреми към власт над целия свят. Тази тема била популярна в германското кино по онова време, но никой не я е интерпретирал чрез толкова ярки образи, с такава визуална и стилистическа свобода, динамизъм и хумор, като Ланг. Освен това той е обсебен от криминалната и патологична психология и продължава да разработва подобни мотиви през целия си живот, завръщайки се периодично към трилъра, разширявайки неговите рамки в съответствие със своя песимистичен и фаталистски мироглед.
Епичният му филм „Нибелунгите” (Die Nibelungen/Siegfried, 1924),съставен от две части – „Зигфрид” и „Отмъщението на Кримхилда”, е базиран върху средновековна легенда, намерила по-късно място в арийската митология на нацизма. Чужд на арийската идея, Ланг обаче за пореден път развива темата за неумолимостта на съдбата, възпрепятстваща човешките начинания. По време на едно пътуване до Америка, където останал силно впечатлен от нюйоркските небостъргачи, той замисля следващия си филм imageМетрополис” (Metropolis, 1926). Неговата реализация едва не разорила студията „УФА”, защото това била най-скъпоструващата до момента продукция на германското кино. Този грандиозен филм е колосална по своя размах антиутопия за строго регламентирания живот в едно хипотетично индустриално общество на бъдещето, управлявано от роботи.
За създаването на трилъра си „Шпиони” (Spione, 1928) Ланг основава собствена компания и отново жъне успех в любимия си жанр.
Първият му звуков филм – „М” (УБИЕЦ СРЕД НАС, 1931) се докосва до непозната за киното тема. Това е психологически трилър за садист, който убива деца. Полицията е безсилна да го открие, но престъпният свят на Берлин се обединява, за да го залови.
image
Финалната сцена, представяща импровизирания съд над него, е едновременно поразяващ по своята дълбочина анализ на патологичната психика и тревожна алегория на обществото, доближило се до ръба на масовата психоза - фашизма.
Във филма „Завещанието на доктор Мабузе” (Das Testament des Dr. Mabuse, 1933) Ланг влага открито фашистски лозунги в устата на негодяи. Филмът е забранен от Гьобелс. Шефът на нацистката пропаганда вика режисьора при себе си, за да му съобщи за забраната и да му предложи от името на самия фюрер да поеме ръководството над цялата германска киноиндустрия. Още същата нощ Ланг, чиято майка била еврейка, заминава за Франция, оставяйки цялото си имущество, спестявания и съпругата си -сценаристката Теа фон Харб, която вече членувала в нацистската партия.
Във Франция заснема само един филм („Лилиом”), след което заминава за САЩ, където открива че студийната система на Холивуд рязко контрастира с желанието му да контролира стопроцентово реализацията на своите филми.
imageЗаснема първия си американски филм „Ярост” през 1936г. Това е драма за психологията на тълпата и за това как всяко насилие неизбежно поражда ново насилие. Критиците моментално признават филма за шедьовър, но това не облекчава особено незавидното положение на Ланг в Холивуд. Той е принуден да премине към режисирането на по-комерсиални проекти, но дори и в тях се докосва, макар и не със същата сила и дълбочина, до традиционните си, любими теми. Впрочем в Америка той доказва разностранността на кинематографичния си талант, заснемайки наколко блестящи уестърна („Завръщането на Франк Джеймс”,1940; „Ранчото Лоша слава”,1952 и др.), но продължава когато има възможност да създава и любимите си трилъри: „Лов на хора” (Man Hunt, 1941), „Министерство на страха” (Ministry of Fear, 1944, по Греъм Грин) и др. Любопитен е ироничният му трилър „Жена на прозореца” (The Woman in thе Window, 1944), филмът му „The Big Heat” (1953) пък e смятан за етапна творба в прехода на киното към по-реалистично представяне на насилието на екрана.
За съжаление, с течение на времето за Фриц Ланг става все по-трудно да се бори с диктата на американските продуценти и през 1956г. решава да напусне Холивуд. Пътуването му до Индия, където планирал да заснеме романтичен костюмен филм, се оказва неуспешно. В Германия реализира два приключенски филма по сценарии, написани още през 1921г. и през 1960г. създава последната си творба image„Хилядата очи на доктор Мабузе” (Die Tausend Augen Des Dr. Mabuse/Diabolical Dr. Mabuse), завръщайки се за сетен път към своя най-прочут персонаж. През 1963г. Фриц Ланг играе самия себе си във филма на Жан-Люк Годар „Презрение” (Le mepris). После се завръща в САЩ, където прекарва последните години от живота си – уединен в своето имение в Бевърли Хилс. Умира на 2 август 1976г.
Фриц Ланг ще остане в историята на киното със своето специфично виждане за света – като едно тъмно и враждебно място, в което човекът най-често не е нищо повече от обикновена марионетка, подвластна на произвола на хаоса, деградацията и насилието.
За разлика от творчеството на Чаплин, Айзенщайн или Харолд Лойд, неговите филми не са толкова познати на широката публика. Независимо от това, някои негови творби поставят началото на популярни кинематографични жанрове и направления. А нерядко отделни кадри от негови филми се мяркат в различни телевизионни програми. Много съвременни кинематографисти буквално цитират сюжети и образи, заимствани от творчеството на велекия германски режисьор.
Филмът на Фриц Ланг "Метрополис" е включен в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО, в който е отредено място на еталонни творби на духовната и материална култура на човечеството.






Тагове:   ярост,   Метрополис,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kastel
Категория: Изкуство
Прочетен: 10241119
Постинги: 1402
Коментари: 3341
Гласове: 3248
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031