Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Блогрол
1. IMDB
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Постинг
28.12.2009 10:47 -
НАВЪРШИХА СЕ 114 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА КИНОТО
Днес всички любители на киното имаме специален повод за празнуване. Защото на днешната дата (28 декември) преди 114 години в сутерена на парижкото „Гран-кафе” се състояла първата платена публична демонстрация на "движещи се фотографии" с помощта на кинематографа, изобретен от братята Люмиер. Ето защо е прието именно днес светът да чества Международния ден на киното, а Огюст и Луи Люмиер са смятани за неговите основоположници.
Братята Люмиер (на френски lumiиre означава светлина) са родени в Безансон, Франция, но от малки живеят в Лион. Баща им притежавал фотографско студио и двамата бъдещи изобретатели работили там. Огюст започнал да помага като управител. Луи се заел с физика, а заниманията му в тази посока се оказали доста ползотворни и допринасесли за редица подобрения във фотографските процеси. Една от новостите, които той открил е заснемане на движещ се образ.
Първият филм, заснет от братята е озаглавен "Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време" и е направен с апарат, наречен кинематограф, който е многофункционална кинокамера с грайферен механизъм, осигуряваща равномерно поддържане на каданса при снимането и плавното темпо на прожекцията.
Камерата „Люмиер" е едновременно машина за снимане и проявяване, събрана в една кутия. Цялото устройство тежи 26,5 кг. На фона на основния си съперник - кинетоскопа, изобретен от Уилям Кенеди-Лори Диксън, който бил няколк опъти по тежък, кинематографът на братя Люмиер бил лек като перце! И изключително мобилен. Това дава шанс на Люмиер за подвижно кино и гастроли извън Париж.
Голямо удобство се оказало използването на един и същ апарат за снимане, копиране и прожекция. Както винаги при всяко голямо откритие се разразил спор за неговото авторство. Появявили се съмнения, че е изобретен и патентован като "Cinematographe Leon Bouly" от Леон Були (френски изобретател) на 12 февруари 1892г., но в крайна сметка авторските права върху изобретението станали притежание на братята Люмиер.
Късометражките, които те снимали ("Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време", „Пристигането на влака на гара Ла Сиота”, и др.), на практика поставили началото на съвременното документално кино. Но те се пробвали също в комедийния жанр („Полетият поливач”), и дори в игралното и поетичното кино („Къпането на Диана”). Киносеансите обикновено преминавали под акомпанимент на пиано или саксофон.
През 1896 г. братята направили кинообиколка в Лондон и Париж, прожектирайки кратките си филми - "Пристигането на влака", Храненето на бебето" и "Полетият поливач". Киното се наложило невероятно бързо, както в големите столици, така и в малките градчета. Братя Люмиер вече не можели да се конкурират с нахлуващите нови творци. След заснемането през 1898 година на филма „Страстите на Исус”, Луи Люмиер обявил, че повече няма да се занимава с кино и дори прогнозирал, че то няма бъдеще. След което двамата братя започнали да се занимават с цветна фотография и през 1903 г. патентовали устройството "Автохром Люмиер". Компанията "Люмиер" се превърнала в един от най-големите производители на фотографски продукти в Европа. През 1919г. Луи Люмиер бил избран за член на Френската академия на науките, а през 1946 (две години преди смъртта си) той предал на Френската синематека около 1800 ленти, заснети от него и брат му.
Във Франция е учредена престижната кинонаграда на името на Луи Люмиер, която се връчва ежегодно на филми, които се открояват със своите художествени достойнства. Така например последният отличен с тази награда е филмът на Лоран Канте „В класната стая”, а претенденти за наградата в категорията „Най-добър филм” за тази година са следните пет заглавия: „A l"origine” (реж. Ксавие Джаноли), „Coco avant Chanel” (Aн Фонтен), „Dans la brume йlectrique” (Бертран Таверние), „Un prophиte” (Жак Одиар) и „Welcome” (Филип Лиоре). Тържествената церемония по връчване на новите отличия ще се състои на 15 януари 2010г.
Братята Люмиер (на френски lumiиre означава светлина) са родени в Безансон, Франция, но от малки живеят в Лион. Баща им притежавал фотографско студио и двамата бъдещи изобретатели работили там. Огюст започнал да помага като управител. Луи се заел с физика, а заниманията му в тази посока се оказали доста ползотворни и допринасесли за редица подобрения във фотографските процеси. Една от новостите, които той открил е заснемане на движещ се образ.
Първият филм, заснет от братята е озаглавен "Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време" и е направен с апарат, наречен кинематограф, който е многофункционална кинокамера с грайферен механизъм, осигуряваща равномерно поддържане на каданса при снимането и плавното темпо на прожекцията.
Камерата „Люмиер" е едновременно машина за снимане и проявяване, събрана в една кутия. Цялото устройство тежи 26,5 кг. На фона на основния си съперник - кинетоскопа, изобретен от Уилям Кенеди-Лори Диксън, който бил няколк опъти по тежък, кинематографът на братя Люмиер бил лек като перце! И изключително мобилен. Това дава шанс на Люмиер за подвижно кино и гастроли извън Париж.
Голямо удобство се оказало използването на един и същ апарат за снимане, копиране и прожекция. Както винаги при всяко голямо откритие се разразил спор за неговото авторство. Появявили се съмнения, че е изобретен и патентован като "Cinematographe Leon Bouly" от Леон Були (френски изобретател) на 12 февруари 1892г., но в крайна сметка авторските права върху изобретението станали притежание на братята Люмиер.
Късометражките, които те снимали ("Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време", „Пристигането на влака на гара Ла Сиота”, и др.), на практика поставили началото на съвременното документално кино. Но те се пробвали също в комедийния жанр („Полетият поливач”), и дори в игралното и поетичното кино („Къпането на Диана”). Киносеансите обикновено преминавали под акомпанимент на пиано или саксофон.
През 1896 г. братята направили кинообиколка в Лондон и Париж, прожектирайки кратките си филми - "Пристигането на влака", Храненето на бебето" и "Полетият поливач". Киното се наложило невероятно бързо, както в големите столици, така и в малките градчета. Братя Люмиер вече не можели да се конкурират с нахлуващите нови творци. След заснемането през 1898 година на филма „Страстите на Исус”, Луи Люмиер обявил, че повече няма да се занимава с кино и дори прогнозирал, че то няма бъдеще. След което двамата братя започнали да се занимават с цветна фотография и през 1903 г. патентовали устройството "Автохром Люмиер". Компанията "Люмиер" се превърнала в един от най-големите производители на фотографски продукти в Европа. През 1919г. Луи Люмиер бил избран за член на Френската академия на науките, а през 1946 (две години преди смъртта си) той предал на Френската синематека около 1800 ленти, заснети от него и брат му.
Във Франция е учредена престижната кинонаграда на името на Луи Люмиер, която се връчва ежегодно на филми, които се открояват със своите художествени достойнства. Така например последният отличен с тази награда е филмът на Лоран Канте „В класната стая”, а претенденти за наградата в категорията „Най-добър филм” за тази година са следните пет заглавия: „A l"origine” (реж. Ксавие Джаноли), „Coco avant Chanel” (Aн Фонтен), „Dans la brume йlectrique” (Бертран Таверние), „Un prophиte” (Жак Одиар) и „Welcome” (Филип Лиоре). Тържествената церемония по връчване на новите отличия ще се състои на 15 януари 2010г.
Следващ постинг
Предишен постинг