Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2010 02:39 - ДЖУЛИАНО МОНТАЛДО ПРЕДСТАВИ ЛИЧНО ДВА СВОИ ФИЛМА НА 14-ИЯ СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ
Автор: kastel Категория: Изкуство   
Прочетен: 2612 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 07.03.2010 02:50


София Филм Фест вече навлиза в своя традиционен умопобъркващ ритъм и човек се чуди какво по-напред да гледа. Ето например вчера аз си избрах три филма, но се съмнявам да не би да съм пропуснал нещо ценно. Все пак, мога да кажа, че това което гледах, напълно ме удовлетвори. Това ми подейства ободрително след разочарованието от българския филм „Зад кадър”.
imageНай-напред от 14.00 часа вчера гледах в полупразната зала на кино „Люмиер” превъзходния, според мен, филм за войната в Афтанистан, озаглавен „Война за опиум”. Това е четвъртият филм на афганския режисьор Сидик Бармак. В него се разказва за двама оцелели военни от катастрофирал насред пустинята американски хеликоптер, които сред маковите полета откриват афганско семейство, живеещо в руски танк, изоставен от времето на съветската окупация. През тази твърде необичайна призма е описана войната срещу талибаните в тази творба, която по нищо не отстъпва на основния претендент за „Оскар” – филмът на Катрин Бигълоу „Войната е опиат”. Сравнявам го с него, защото той също е посветен на войната, само че в Ирак. „Война за опиум” ме порази със своята оригиналност. Отдавна не бях гледал толкова интригуващ военен филм, който да те държи в неизвестност докрай и да те изненадва с всеки свой следващ сюжетен ход. Вижте повече подробности и трейлъра на филма на сайта на кинофестивала.
Само ми се иска да не пропусна да отбележа, че „Война за опиум” е отличен с наградата на критиката „Марк Аврелий” за най-добър филм на кинофестивала в Рим през 2008г.; с Голямата награда на кинофестивала в Батуми през 2009 и с наградата за най-добър режисьор в лицето на Сидик Бармак на миналогодишния кинофестивал в Прищина.

След този филм отидох в Дома на киното, защото не исках да пропусна двата филма на 80-годишния италиански класик Джулиано Монталдо и особено церемонията по връчване на наградата на София за неговите заслуги към киноизкуството.
imageОт 16.30 гледах документалният филм на Монталдо „Златото на Куба”, който е спокоен, но задълбочен разказ за най-драматичните епизоди от 50-годишната история на Острова на свободата след победата на революцията, предвождана от Фидел Кастро. Филмът прави анализ на настоящето и се опитва да надникне в бъдещето с помощта на надеждите, очакванията и мислите на младите хора. Основният въпрос в него е дали историята ще оправдае Кастро. Разбира се, това е много труден въпрос, на който вероятно не би могло да се отговори еднозначно. Може би затова и самият Монталдо не пожела да ми отговори с да или не, когато го запитах какво е неговото мнение. Да, историята, ще говори много за Кастро и в бъдеще, в това едва ли някой се съмнява. Но дали ще го оправдае или не, не можах да разбера от Монталдо. Аз съм сигурен, че той има за себе си отговор на този въпрос, но не иска да натрапва мнението си. По-добре е всеки сам да помисли и да си отговори, съгласно своите разбирания. Хубавото е, че филмът успява да ни накара да се замислим върху това.

image
Джулиано Монталдо позира с наградата си миг след нейното получаване на сцената в столичния Дом на киното

След тази прожекция се състоя церемонията по награждаването на Монталдо. Поздравявам организаторите на 14-ия София Филм Фест за това. Защото, според мен, този достоен режисьор, напълно заслужава нашето признание.
Все пак за онези, които не се сещат кой е все пак Джулиано Монталдо, ще цитирам справката, която прес офисът на 14-ия София Филм Фест е публикувал на своя сайт.
imageДжулиано Монталдо е италиански кино-, документален и оперен режисьор, роден на 22.02.1930 г. в Генуа, Италия. През 1962 г. дебютира като режисьор с Tiro al piccione, включен в състезателната програма на фестивала във Венеция. С втория си филм – Una bella grinta, той печели специалната награда на журито в Берлин през 1965 г. След като снима за „Парамаунт” Големият удар и гангстерския филм Маккейн Картечницата в САЩ, Монталдо се връща в Италия, където режисира Бог с нас, Сако и Ванцети (в конкурсната програма на Кан, където печели награда за мъжка роля) и Джордано Бруно. Тези филми получават признание на много световни фестивали. През 1980 г. той снима ТВ сериал, посветен на пътешествията на Марко Поло, който е излъчен в 76 страни и печели 4 награди „Еми”.
След награждаването бе прожектиран последният засега игрален филм на Монталдо, който е озаглавен „Демоните на Санкт Петербург”. В него Мики Манойлович се превъплъщава в образа на великия писател Достоевски. Според мен, още по-сполучливо би било, ако този чудесен филм, бе озаглавен „Демоните на Достоевски”. Защото в него е представена великолепно неговата жестока вътрешна драма, породена от чувството му на отговорност като писател. Достоевски, който както знаем е бил много пристрастен към темата за тероризма, анархизма и социалистическите идеи, което е намерило отражение в един от най-великите му романи „Бесове”, е страдал ужасно, когато към края на живота си става свидетел на жестока поредица от кървави атентати в Санкт Петербург. imageВеликият писател, който винаги е проповядвал идеята, че всеки е отговорен за всичко, е обвинявал най-много себе си, че не е могъл със своето творчество да предотврати това развитие на нещата. Изпитвал е дори съмнения, че е възможно дори да ги е предизвикал. Филмът на Монталдо е силно завладяващ, държи в напрежение от първата до последната минута и това, според мен се дължи както на неговата блестяща режисура, така и на превъзходното актьорско изпълнение на Мики Манойлович и на музиката на Енио Мориконе, която също играе много важна роля във филма.
Веднага след тази прожекция се проведе кратък разговор с Монталдо, по време на който той беше любезен да отговори подробно на моя въпрос, свързан с филма му за Куба, а после и на още два-три други въпроса. Днес от 11.30 часа ще присъствам на пресконференция с него, по време на която очаквам да чуя още по-интересни негови мисли за киното. Но думите не могат да се сравнят с това, което могат кинообразите. А те във филма „Демоните на Санкт Петербург” са особено силни и запомнящи се. Уверен съм, че филмът ще звучи още дълго време в съзнанието ми. Според мен, това е един от най-хубавите филми за Достоевски, които са правени в световното кино. Но, това си е мое мнение.
Повече информация за филма може да прочетете тук.

Източник: пресофисът на 14-тия София Филм Фест;
http://www.siff.bg/index.php








Гласувай:
0



1. анонимен - допълнение
07.03.2010 08:56
Краси, чудесен коментар!
Пропуснал си да отбележиш прекрасното чувство за хумор на Монталди.
Бил актьор, но станал режисьор, защото съпругата му казала, че като актьор не се справя...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kastel
Категория: Изкуство
Прочетен: 10271535
Постинги: 1402
Коментари: 3341
Гласове: 3248
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930