2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Прочетен: 2160 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 06.09.2009 22:55
На 25 август преди 51 години е роден Тим Бъртън, който е един най-ярките и оригинални холивудски режисьори, съумяващ да оотава верен на нестандартните си идеи и въпреки това да печели симпатиите на масовата публика. Днес именно този режисьор и може би само Тери Гилиъм могат да служат за пример на разказвачи на приказки във века на високите технологии и специалните ефекти.
Тимъти Уилям Бъртън е роден на 25 август 1958 година в Бърбанк, Калифорния. След завършване на гимназията, спечелва стипендията на Дисни за Калифорнийския институт по изкуствата. Изучава анимация и дизайн в продължение на три години. Работи като оцветител върху филма на Ралф Бакши "Властелинът на пръстените" в студията на Дисни. През 1982 г. дебютира със собствен късометражен, 6-минутен филм "Винсънт" разказващ за момче, което мечтае да бъде екранния идол Винсънт Прайс. Самият Прайс озвучава филмчето.
През 1988 година излиза "Бийтълджус" – филмът, който направи Бъртън известен. Макар и заснет със скромен бюджет, той носи значителни приходи (80 млн. долара), което убеждава шефовете в Холивуд да се доверят на младия режисьор за невероятно скъп проект като "Батман" (1989). По негово настояване главната роля е поверена на Майкъл Кийтън, а както знаем за ролята на Жокера изпълнява самият Джак Никълсън. "Батман" има огромен касов успех – носи близо половин млрд. долара приходи от световното си разпространение и 250 милиона само от представянето му в САЩ и Канада.
Дългогодишното плодотворно сътрудничество на Тим Бъртън с Джони Деп започва още през 1990 година с филма "Едуард с ръцете ножици" (1990).
Бъртън е поканен да режисира и продължението на Батман, което е значително по-мрачно и зловещо. Въпреки това и "Батман се завръща" (1992), който е заснет за 80 милиона, а реализира 250 млн.
В следващите си филми Бъртън си позволява нерядко да експериментира. Така например "Ед Ууд" (1994) не само че е чернобял, но е и посветен на един забравен холивудски режисьор, който ще остане в историята на киното като създател на най-лошите филми.
"Марсиански атаки" (1996) пък е доста злобна пародия, която се подиграва на героичния патос на повечето холивудски блокбастъри. "Слийпи Холоу" (1999), "Планетата на маймуните" (2001), "Голямата риба" (2003), "Чарли и шоколадовата фабрика" (2005), „Булката-труп” (2005) също продължават линията на неговата своеобразна стилистика.
През 2007-а излиза и последният засега хит на Бъртън - „Суини Тод: Бръснарят-демон от Флийт Стрийт” - отново с Джони Деп в главната роля. През същата година той получава и награда за цялостното си творчество на фестивала във Венеция. Но колкото и да е невероятно - Бъртън все още не е награждаван с „Оскар”, макар че филмите му са номинирани неведнъж.
От няколко години той живее с актрисата Хелена Бонъм Картър, участвала в неговия филм "Планетата на маймуните". Двамата имат син и дъщеря, чийто кръстник естествено е Джони Деп.
Хелена Бонъм Картър
Неотдавна излезе официалният трейлър на очаквания с нетърпение нов филм на Тим Бъртън - „Алиса в Страната на чудесата”, чиято премиера ще бъде по Коледа. Повечето са убедени, че надеждите им за изключително филмово пиршество ще се сбъднат. Защото всичко като че ли си е на мястото - и чаровникът Джони Деп, който за седми път играе във филм на Бъртън - макар и трудно разпознаваем зад ексцентричния си грим, и австралийката Миа Васиковска, която идеално въплъщава представите за викторианска девственница. Но има и такива, които подмятат ехидно, че може би Фройд щеше да бъде доволен да види как Алиса попада в Страната на чудесата, опитвайки се да избяга от нахален ухажор, който се кани да й направи предложение. Защото филмът на Бъртън е своеобразно продължение на историята, която познаваме от знаменитата творба на Луис Карол. Алиса, която е вече пораснала, не иска да се омъжва за нищо на света и побягва - за да се озове отново в ... Страната на чудесата.