Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.05.2010 11:47 - СВЕТЪТ НА ОКЕАНИТЕ - ПЪРВИЯТ В СВЕТА ПЪЛНОМЕТРАЖЕН НАУЧНО-ПОПУЛЯРЕН 3D ФИЛМ
Автор: kastel Категория: Изкуство   
Прочетен: 6247 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 14.05.2010 14:27


image  От днес (14 май) и по     българските екрани тръгва нашумелият филм „Светът на океаните 3D” (Oceans 3D: Into the Deep ) – първият в света пълнометражен научно-популярен 3D филм, който ни прави съпричастни на приказна подводна одисея, каквато не сме и сънували.
Благодарение на чудесното си триизмерно изображение този филм ни дава възможност да изживеем час и половина в един фееричен свят, населен с впечатляващи морски същества - понякога забавни, а понякога – опасни.
Главният герой е една морска костенурка, която е нашият верен гид сред дълбините на океана.
Филмът е сниман в продължение на седем години, като за първи път и използвана дигиталната 3D технология „3D Релеф” за пълнометражна кинопродукция.
„Светът на океаните 3D” ни потапя в буквалния смисъл под водите на Големия коралов риф, откъдето ни повежда на пътешествие - по-дълго от 8000 км - до мястото, където е родена нашата храбра костенурка и където тя трябва да стане майка.
Продукцията е осъществена под ръководството на Жан-Мишел Кусто – син на легендарния изследовател на морските дълбини - капитан Жак-Ив Кусто, а  сценарият и режисурата са осъществени от братята Франсоа и Жан-Жак Мантело. Фирмата, създала филма се казва
"
3D Entertainment", а неговото разпространение в България дължим на "Про Филмс", откъдето бяха любезни да ми дадат следните информационни материали: 

3D ENTERTAINMENT 3D Entertainment e независимо дружество, специализирано в производството и разпространението на документални подводни филми в „3D-Релеф” за IMAX® и Digital 3D кина. Основната му мисия е буквално да потопи зрителите в кино-преживяване, уникално по своя вид, което е едновременно развлекателно, образователно и източник на вдъхновение за защита на подводното биоразнообразие.
Компанията основава стратегията си за развитие върху контрола и управлението на всички етапи на продукцията и постпродукцията в „3D-Релеф”, което я превръща в една от малкото европейски компании, вертикално интегрирани в тази област. Седалището й се намира в Лондон (Великобритания), има дъщерен офис в Париж и още един в Южна Франция.
Още от създаването си през 2001 година, 3D Entertainment заявява амбициите си, като прави едновременно продукцията на дългометражен документален филм и серия от три образователни филма за кината IMAX®3D. През 2003 г. се появява първата част – „Океанът – страна на чудесата 3D” (2003), последвана от „Акули 3D” (2005) и „Делфини и китове 3D” (2008). Тази трилогия пожънва огромен международен успех с над 11,5 милиона зрители.
Пълнометражният „Светът на океаните 3D” се нуждае от по-значителни финансови и технически средства: седем години снимки из целия свят, 26 международни експедиции, 1500 часа гмуркане. Под патронажа на Жан-Мишел Кусто и Програмата на ООН за околната среда, правата са придобити от лейбъла „Disney Nature” на Студията „Уолт Дисни” за Северна Америка и Мексико, и от групата „Wild Bunch” за останалата част от света.

ИНТЕРВЮ С ЖАН-МИШЕЛ КУСТО
- Защо приехте да спонсорирате такъв проект?

imageТова беше възможност да свържа името си с един изключителен 3D филм, който ни отвежда на пътешествие под водата и ни среща с всякакви животински видове за кратко време. Аз самият съм правил документални филми, които най-често са съсредоточени само върху една тема. Със „Светът на океаните 3D” имаме възможност да извършим чудно пътуване в дълбините на океана. Така даваме информация на зрителите в рамките на час и половина и посочваме проблемите, с които трябва да се заемем, както и че съществуват възможности, с които да опитаме да ги разрешим.

- Какво изпитахте, когато видяхте кадрите от филма на 3D?

Това бе уникална възможност отново да преживея усещането при гмуркане: казах си, че най-накрая ще можем да предоставим на зрителите възможност да изживеят същите емоции, които аз изпитвам всеки път, когато се гмуркам – без да мърдат от сушата!

image- Как, според вас, ще реагират зрителите на такова зрелище от нов тип?

Лично аз смятам, че ще бъдат приятно изненадани, защото ще ги води костенурка, към която човек много бързо се привързва и която е натоварена с разказа, като в същото време предоставя информация по съвсем непринуден начин.
В същото време костенурката дава възможност да заемем позиция по отношение на подводната екосистема – от мига, в който зрителят е добре информиран, той ще може да се отърси от погрешните представи, да си изгради мнение и да се почувства увлечен в нещо като мисия. За мен това са години отдаденост на каузата, но благодарение на „3D-Релеф” този филм за рекордно време ще развълнува хората по важните въпроси за опазване на околната среда и ще ги накара да се чувстват още по-загрижени.

- Значи ви е харесал изборът на костенурката за гид на зрителите?

Не трябва да се забравя, че няколкото вида костенурки, които съществуват, днес са застрашени – не само, че ловят твърде голям брой от тях, но те се оплитат в изоставените рибарски мрежи и се давят. Затова е много силен символ да гледаме филма през очите на костенурка.

- Какво беше сътрудничеството ви с братя Мантело?

Когато се запознах с тях, бях леко резервиран, защото много от хората, които бях срещал, търсеха сензацията. Много бързо разбрах, че те са искрени и отдадени на каузата и че искат да накарат зрителите да участват в приключението им и да си дадат сметка за реалността в океаните. Тази реалност има много страни, надхвърля въображението и позволява на зрителя по-добре да разбере един свят, който му е чужд – океана – но от който всички ние сме зависими.
Това бе за мен възможност да се запозная с отдаден и решителен екип. Моят принос, колкото и скромен да е той, се състоя в това да представя филма и да дам няколко педагогически съвета: исках да съм сигурен, че ще има послание, особено към младата публика, за да може тя да се отърси от невярната информация.
image

- Кои са най-важните проблеми, с които се сблъскват морската флора и фауна?


Изключителното при този филм е, че позволява да се обхване целия океански свят и да се видят връзките, които съществуват между видовете, които сме свикнали да виждаме – например китовете, акулите и костенурките – с други живи организми, като кораловите рифове. Защото трябва да разберем, че всички тези видове зависят едни от други – ако коралите се засегнати, това ще има последствия върху цялата хранителна верига и неизбежно засяга и китовете, акулите и костенурките. Това е голямото достойнство на филма, освен 3D кадрите, че дава възможност на зрителя да разбере, че всички тези видове са свързани.

- А косатките, които се намират на върха на хранителната верига?

Косатките са прекрасен индикатор за начина, по който се отнасяме към океаните. Защото чрез хранителната верига тези животни натрупват огромно количество токсини – химически продукти или тежки метали – които накрая имат много тежки последствия. Например, констатира се, че едно бебе косатка може да умре след една или две години, защото майка му му е предала всички тези токсини по време на бременността и кърменето. Това би трябвало да ни обърне внимание на нашето собствено положение, защото вече се наблюдават тревожни признаци у човека – ако разберем какво се случва в океаните, ще се научим по-добре да управляваме планетата и нас самите.

- А акулите?

Поради привидно културни - но най-вече икономически – причини, годишно се убиват между 100 и 200 милиона акули, в по-голямата част от случаите, заради перките. След като ги отрежат, изхвърлят в морето животните, които кървят и умират, което е огромно разхищение предвид милионите хора, които страдат от глад по света. Смятам това за престъпление. Още по-ужасно е, че много видове акули, които са на път да изчезнат, играят основна роля в океаните, като почистват морското дъно.

image

- Как виждате биоразнообразието след 50 или 100 години?


Това е изключително сложен въпрос. Днес знаем, че климатичните промени в някои региони ще засегнат ледниците и че топенето им ще окаже влияние върху фауната и флората. Освен това, ако температурата на водата се повиши или понижи анормално, животинските видове, които са „архитектите” на кораловите рифове – и растенията, с които те се хранят – вероятно ще загинат. Понастоящем има някои океански зони, където 70% от кораловите рифове са мъртви. Международната научна общност призна публично, че средно 25 - 30% от коралите са мъртви. Затова трябва да се реагира възможно най-бързо, тези корали са не само естествени местообитания, но и защита срещу екстремни климатични феномени като циклони и цунами. От основна важност са и за хората, които зависят от коралите, за да оцелеят.

- Може ли коралът, въпреки всичко, да регенерира?

От момента, в който осъзнахме кои са опасностите и източниците на проблемите, не е твърде късно да се стабилизират нещата и да се даде възможност на кораловите рифове да се съживят. Например при островите Фиджи коралите бяха в по-лошо състояние преди 7-8 години, отколкото сега. Следователно можем да намалим въздействието от замърсяването и затоплянето на климата върху коралите, за да стабилизираме положението, а може би и за да възстановим някои видове, които не са напълно изчезнали.

- Често се говори за катастрофалното влияние на съвременната цивилизация върху океаните. Има ли обаче напредък от няколко години насам?

Днес можем да кажем, че има наистина реален напредък спрямо ситуацията отпреди 15 години – филм като „Светът на океаните 3D” например дава възможност да се предаде жизненоважно послание на младото поколение, което след това го предава на родителите си и т.н. Затова съм по-скоро оптимист за бъдещето – като информираме младите, даваме възможност на бъдещите поколения да имат същите привилегии, от които се ползваме ние сега.

image- Ще дадете ли примери за някои скорошни решения, позволили да се подобри ситуацията?


Когато бях в Южна Калифорния, в Мексико, голямо предприятие за сол искаше да се настани в един залив, където сивите китове идват да се чифтосват, раждат и да се грижат за малките си в продължение на 2-3 години, преди да тръгнат отново по пътя на миграцията си. Бързо стана ясно, че такова предприятие ще има ужасни последствие върху китовете. Успях да се срещна не само с представители на местното население, но и с мексиканския президент, обясних му до каква степен съм притеснен и той се ангажира да спре установяването на предприятието в тази зона. Това доказва, че без да се вдига много шум и с дипломация и диалог, може да се получат резултати.

- И в САЩ ли?

Абсолютно. Преди няколко години помогнах за това един важен морски природен парк в Калифорния да не бъде достъпен за риболов. Борихме се като лъвове срещу риболовната индустрия и особено срещу спортния риболов – рибарите смятаха, че нарушаваме свободите им. Три години след това виждаме, че има свръхпопулация на риба в тази защитена зона – рибарите-професионалисти дойдоха да ни благодарят, защото успяхме да спасим работата им. От друга страна, през 2003 г. предприех експедиция в северозападната част на Хавайските острови, където има 2000 км коралови рифове – имаше хиляди тонове изоставени рибарски мрежи – фатални за животните, които се оплетат в тях, и най-различни предмети, като телевизори, компютри, мобилни телефони и т.н., които идват от петдесетина страни. На някои места дори не можеше да се върви по пясъка, толкова бе затрупан от отпадъци. Дадох си сметка, че целият свят продължава да използва Тихия океан като универсалното кошче, защото 10% от тези отпадъци се изхвърлят от корабите. Тогава се срещнах с американския президент, който взе драстично решение и превърна този регион в най-големия морски парк в света.

- Тази борба ли е ролята на вашата фондация?

Създадох „Оушън Фючър Съсайъти”, за да почета и продължа философията на баща ми, с която съм свързан цял живот. Нашето кредо е много просто – ако предпазваме океаните, предпазваме самите нас. Мисията ни е да организираме масирана комуникация чрез телевизията и интернет, за да информираме хората по света за тези теми. Именно кадрите от „Светът на океаните 3D” дават възможност да се разшири въздействието на мисията ни. Имаме и педагогическа мисия – предоставяме на учителите и на младите документация, която ще им даде възможност в бъдеще да взимат по-добри решения. И накрая, „Оушън Фючърс” има за цел да води дипломация при срещи с държавни глава, политици и индустриалци, и чрез диалог да доведе до вземането на определени решения, които да вредят по-малко на околната среда.

- Какви аргументи използвате?

Винаги обяснявам, че природата трябва се управлява като предприятие. Трябва да се има предвид, че природата е капиталът, който имаме на наше разположение – ако живеем от лихвите, които се натрупват от капитала, може вечно да продължаваме така. Но днес консумираме не само лихвите, но и самия капитал. Всички знаят, че отиваме към фалит! Затова трябва да се предостави информацията на хората, които взимат решенията в света, за да се спре пилеенето, да се стабилизира положението да станем по-добри управляващи.

РЕЖИСЬОРИТЕ БРАТЯ МАНТЕЛО
Потомци на три поколения предприемачи, Жан-Жак и Франсоа Мантело имат нетипичен път в международната кино-среда. Те започват аудиовизуалната си кариера още през 1986 г., когато създават компания за предоставяне на услуги – „Екипаж видео”, специализирана във видео постпродукцията и излъчване. Със седалище в Гренобъл, по това време това е единствената френска компания за цифрова видео постпродукция, която не се намира в Париж. Работят както за рекламни агенции и телевизионни канали, така и за различни продуцентски къщи. Скоро разработват иновативни цифрови приложения, особено в „3D-Релеф”, и бързо стават пионерите в тази област.
През 1991 г. правят първия си подводен филм в 3D-Релеф – „Русалка”, за който на следващата година получават наградата на публиката на 25-ия световен фестивал на подводните филми в Антиб. Три години по-късно основават компанията „Динамакс”, специализирана в изработката на симулатори и в производството на среднометражни филми за увеселителни паркове по света. Правят над 30 филма в „3D-Релеф”, от които голяма част са компютърна графика. Перлата в короната на тази компания е създаването и експлоатацията на атракцион за симулация в хотел „Венейшън” в Лас Вегас (САЩ).

image

От край време те са влюбени в океанските дълбини и са страстни водолази, затова в началото на 21 век решават да впрегнат придобития опит в областта на „3D-Релеф” в услуга на защитата на околната среда и океаните. След като извършват заключителна серия тестове след пристигането на новите цифрови камери Sony HD, през 2001 г. се заемат с продукцията на три документални филма по 42 минути за кината IMAX® 3D и паралелно с това – с пълнометражен филм за Digital 3D. В лицето на английската компания 3D Entertainment намират солиден финансов партньор, способен да подсигури проектите им, а в лицето на „Гавин МакКини Ъндъруотър прадъкшънс” – копродуцент.
Двамата братя си разпределят ролите и работят в идеална симбиоза – Жан-Жак режисира и наблюдава всички дейности по постпродукцията, докато Франсоа, инженер по образование, продуцира, финансира и контролира дейностите по разпространението. Той става и президент на 3D Entertainment няколко месеца по-късно. През 2003 г. първият им филм „Океанът – страна на чудесата 3D” е пуснат в мрежата на кината IMAX® 3D съвместно с Програмата на ООН за околната среда. Това е и първият филм, който е изцяло заснет с Digital 3D и конвертиран на най-големия формат филмова лента, който съществува – 70 мм с 15 перфорации, по-известен като IMAX®. Третиращ темата за коралите и тяхното оцеляване, този филм много бързо постига международен успех и привлича повече от 4 милиона зрители в киносалоните. Две години по-късно втори филм, наречен „Акули 3D” се появява на бял свят. Целта му е да демистифицира отрицателния образ на акулите и така да помогне да се спре бързото намаляване на броя им. През февруари 2008 г. третата част на тази трилогия – „Делфини и китове 3D”(2008) излиза по екраните IMAX®, замислена като истинска пледоария за защита на тези морски бозайници. Над 7 милиона зрители, голяма част от които са от САЩ, гледат последните два филма, които още се прожектират. Пълнометражният „Светът на океаните 3D”, започнат през 2001 г., има нужда от по-дълъг работен период и значителни финансови и технически средства. През есента на 2004 г. към братя Мантело се присъединява Жан-Мишел Кусто, син на капитан Жак-Ив Кусто, в ролята на технически съветник. По-късно той става главният посланик на филма.
През лятото на 2008 г. приключват снимките на „Светът на океаните 3D” след 26 експедиции през световните морета и океани.

Източник: офисът на Про Филмс ООД.







Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - oken
16.02.2011 14:02
za okeana
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kastel
Категория: Изкуство
Прочетен: 10240744
Постинги: 1402
Коментари: 3341
Гласове: 3248
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031