Най-четени
1. zahariada
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Блогрол
1. IMDB
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Постинг
04.04.2010 16:18 -
ТЕМАТА ЗА ХРИСТОС И ДУХОВНОТО ВЪЗКРЕСЕНИЕ ВЪВ ФИЛМИТЕ НА АНДРЕЙ ТАРКОВСКИ
Темата за възкресението на Исус е една от най-дълбоките и благодатни теми за изкуството и особено за киното. Много са филмите, чиито автори са използвали този прочут евангелски мотив като метафора на духовното прераждане на своите герои. Един от тях е Андрей Тарковски, който е сред моите най-любими режисьори.
Той е роден на днешната дата (4 април) преди 78 години и умира в Париж на 54-годишна възраст на 29 декември 1986г.
Още във филма си „Андрей Рубльов" той показва, че иконата трябва да бъде разбирана в перспективата на безкрайното състрадание на монаха към собствения му народ. Въобще в неговите филми религиозните мотиви служат за подчертаване на идеята за духовността, без която е немислим и ненужен човешкият живот.
Показателна в тази връзка е лекцията за Апокалипсиса, която Андрей Тарковски изнесъл през 1981г. в Лондон в катедралата „Св. Джеймс”.
"Както е известно, човекът е създаден по образ и подобие Божие и значи притежава свобода на волята, склонност към творчество. В последно време все по-често си задаваме въпроса: а не е ли грях въобще творчеството? – разсъждава режисьорът. – „Защо възниква подобен въпрос, след като знаем, че творчеството ни напомня за това, че всички сме творения Божии и имаме един общ Отец? Коя е причината за тази, бих казал, кощунствена мислъл?
Защото кризата в културата през последното столетие доведе до там, че художникът може да мине и без особени духовни концепции, разчитайки единствено на своя инстинкт за творчество. Стигна се дотам, че много художници започнаха да се отнасят към дадения им талант, като към своя собственост, което пък им вдъхна увереност, че талантът им не ги задължава с нищо. Това именно обяснява бездуховността, която цари в съвременното изкуство, изразяваща се или във формалистични търсения, или просто в стока за продан".
Впрочем за духовните терзания на Тарковски можем да съдим най-добре от неговите гениални филми. В тях той настойчиво размишляваше за човешкото несъвършенство, за необходимостта от покаяние, за изгубената вяра в Бог и въобще в духовните ценности, както и за носталгията по онова духовно състояние на слятост с всичко живо на планетата.
Предлагам да видите откъс от едно мое есе по темата за Тарковски и духовността, което включих в предаването си „Другото кино”, излъчвано по VTV от октомври 2008 до юли 2009г.
Той е роден на днешната дата (4 април) преди 78 години и умира в Париж на 54-годишна възраст на 29 декември 1986г.
Още във филма си „Андрей Рубльов" той показва, че иконата трябва да бъде разбирана в перспективата на безкрайното състрадание на монаха към собствения му народ. Въобще в неговите филми религиозните мотиви служат за подчертаване на идеята за духовността, без която е немислим и ненужен човешкият живот.
Показателна в тази връзка е лекцията за Апокалипсиса, която Андрей Тарковски изнесъл през 1981г. в Лондон в катедралата „Св. Джеймс”.
"Както е известно, човекът е създаден по образ и подобие Божие и значи притежава свобода на волята, склонност към творчество. В последно време все по-често си задаваме въпроса: а не е ли грях въобще творчеството? – разсъждава режисьорът. – „Защо възниква подобен въпрос, след като знаем, че творчеството ни напомня за това, че всички сме творения Божии и имаме един общ Отец? Коя е причината за тази, бих казал, кощунствена мислъл?
Защото кризата в културата през последното столетие доведе до там, че художникът може да мине и без особени духовни концепции, разчитайки единствено на своя инстинкт за творчество. Стигна се дотам, че много художници започнаха да се отнасят към дадения им талант, като към своя собственост, което пък им вдъхна увереност, че талантът им не ги задължава с нищо. Това именно обяснява бездуховността, която цари в съвременното изкуство, изразяваща се или във формалистични търсения, или просто в стока за продан".
Впрочем за духовните терзания на Тарковски можем да съдим най-добре от неговите гениални филми. В тях той настойчиво размишляваше за човешкото несъвършенство, за необходимостта от покаяние, за изгубената вяра в Бог и въобще в духовните ценности, както и за носталгията по онова духовно състояние на слятост с всичко живо на планетата.
Предлагам да видите откъс от едно мое есе по темата за Тарковски и духовността, което включих в предаването си „Другото кино”, излъчвано по VTV от октомври 2008 до юли 2009г.
Вълнообразно
Няма коментари