2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Прочетен: 4089 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.10.2009 14:50
Киното и яденето – тези две думи рядко събуждат устойчиви асоциации, освен може би когато ни напомнят за нетърпимата миризма на пуканки в тъмните зали на мултиплексите. Но филмът, който ми се иска да ви препоръчам, разкрива не само цялата прелест на готварското изкуство, но и пробужда най-разнообразни асоциации за вкусно ухаещи гозби, чиито аромати нямат нищо общо с усещането за прегоряло олио, което оставят у нас повечето от филмите, показвани в милтиплексите напоследък.
В постинга си по повод новия филм с Мерил Стрийп, който тръгна по нашите екрани от 9 октомври, обещах че ще отделя повече място на моята лична десятка на филмите, в които става въпрос за яденето и готварското изкуство. Разбира се „Джули и Джулия” твърдо зае място в моите топ 10 редом до филми, като „Тампопо” (1985), „Угощението на Бабет”, (1987), „Вател” (2000), „Шоколад” (2002), «Рататуй» (2007) и «Сервитьорка» (2007).
Последното заглавие го гледах на DVD (излeзe официално у нас миналото лято). В него се разказва за провинциалната сервитьорка Джина, която никак не е зарадвана от факта, че е бременна. Защото майчинството може да й попречи да напусне съпруга си. Тя обаче умее да прави чудесен пай и се надява, че ако спечели националния конкурс, ще може да започне самостоятелен живот. Но докато крои планове за бъдещето се влюбва в чаровния си гинеколог (акт. Нейтън Филиън), който е женен.
Този филм прилича на домашно изпечен сладкиш, приготвен с толкова искреност и фантазия, че е грехота да не го опитате.
Обичате ли сладкиши? Но не онези, които всеки ден бълват сладкарските цехове, а изпечените с любов от вашите майки и баби. Ако знаете кое точно ги отличава от фабричните, ще се досетите и защо „Сервитьорка” не се вмества в серийната холивудска кинопродукция.
Третият филм на режисьорката и сценаристката Ейдриън Шели подобно на хубав американски пай е пълен с множество приятни (и изненадващи!) съставки. Основната, разбира се, е Кери Ръсел (любимката на Америка от популярния сериал "Фелисити"), която този път се е превъплътила в образа на сервитьорка, мечтаеща за пълноценен живот на свободна жена. Добре че кулинарният талант на нейната героиня не води до поредната гастрономична мелодрама от типа на „Без резервации”.
Американският пай и всичко свързано с него е само метафора на житейското щастие, към което се стремят милиони обикновени жени със сходни проблеми, грешки, комплекси. И те като Джина си мечтаят в живота им да има мекота, вкусове, аромати – все неща, които никой, освен тях самите не би могъл да сготви.
Колко жалко е, че създателката на филма Ейдриън Шели бе убита от нелегален еквадорски имигрант в нюйоркския си апартамент на 1 ноември 2006 г. – само три месеца преди официалната премиера на филма. Добре все пак, че успя да го завърши, защото е истинско бижу – едно от десетте в моята „кулинарна” класация.