2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
2. cinefish
3. 24kvadrata
4. http://nav.blog.bg
5. cine
6. В моята стая
7. POZOR
8. framespotting (movie blog)
9. Let's Pop Culture
10. Kиноманите
11. Сайтът на Роджър Еберт
12. cinemaxp
13. MUBI
14. One Flew Over The Cinema
15. 8 милиметра – блог за кино и литература
16. movies.bg
Прочетен: 5093 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 25.10.2009 23:12
Огромният успех на дебютния филм на Камен Калев в Токио навярно е зарадвал мнозина българи, за които не е безразлично какво е състоянието на нашето кино. Лично аз съм съм горд, че най-после се намери и у нас един режисьор с нормални сетива за ставащото наоколо, който да го заснеме напълно искрено и честно, без никакво притворство и фалш. При това без държавна субсидия, но с много, много хъс и отговорност към своя герой – художника-дърворезбар Христо. Защото няма какво да се лъжем – без него едва ли би се получил толкова силен филм. Жалко е наистина, че такива хора си отиват толкова рано. Чест му прави обаче на Камен Калев, че оценява значението на Христо за филма и дори малко омаловажа своите заслуги. Вижте как отговаря на въпроса дали е очаквал такъв успех на филма „Източни пиеси” в едно интервю на Йорданка Ингилизова, негова съгражданка от Бургас:
„Първо, какво е успехът? Ние нямаме идея какво ще стане с публиката, дали ще го оцени и какво въобще ще бъде занапред. Дали ще има голяма посещаемост, това тепърва предстои да бъде видяно. Добре го приемат критици и фестивалци. Защо – с присъствието на Ицо, така си го обяснявам.
Той е центърът, той е сърцето на филма и той вълнува, защото е истински. По някакъв начин и ние сме останали отворени и достатъчно неутрални, за да поддържаме драматургията, чисто измислената структура на филма, върху която той да може да бъде видян. Ицо играе себе си, своята си борба.
И затова вълнува, защото убеждава. Затова хората се разплакват, когато го видят, съчувстват на такъв човек. Но не става мелодраматично, просто е силен персонаж. Филмът е актуален, обсъжда неща от днешно време, в които сме замесени всички ние – не само в София, в Бургас, в България, а изобщо хората. По някакъв начин простичък, можеш да се докоснеш до нещата. Няма много окраски, няма много ефекти, но въздейства.”
Това е - по-добре не би могло да се каже. Ясно е, че филмът въздейства със своята искреност, но само на тези, чиито сетива още не са закърнели от тоталното чалга облъчване. Големият въпрос сега е дали родната публика ще реагира адекватно или за пореден път ще се задейства нашенският стереотип да омаловажаваме сериозните си постижения. Засега не съм голям оптимист, защото след първата седмица от разпространението му по нашите екрани „Източни пиеси” е бил гледан едва от 1843 зрители, а тъпият американски трилър „Ледена смърт” е привлякъл пет пъти повече публика. Не се съмнявам, че най-новото премиерно заглавие – анимацията "Облачно, с кюфтета" ще има още по-голям зрителски успех, което е жалко, наистина.
Специалната награда на журито бе дадена на еквадорския режисьор Себастиан Кордеро за колумбийско-мексиканската продукция „Rabia”, а за най-добра актриса бе обявена Julie Gayet, изпълнила главната роля във френския филм „Huit fois debout” (Eight Times Up).
Още за филма и неговия режисьор:
ФИЛМЪТ "ИЗТОЧНИ ПИЕСИ" БЕ НАГРАДЕН ВЪВ ВАРШАВА
ФИЛМЪТ „ИЗТОЧНИ ПИЕСИ” С ШАНСОВЕ ЗА НАГРАДА В ТОКИО
ГЛЕДАЙТЕ „ИЗТОЧНИ ПИЕСИ” И СЕ ИНЖЕКТИРАЙТЕ С ЛЮБОВ
БЪЛГАРСКИ ФИЛМ В ТОП 3 НА ЕВРОПЕЙСКОТО КИНО
"ИЗТОЧНИ ПИЕСИ" СЕ РАЗМИНА С ГОЛЯМАТА НАГРАДА В САРАЕВО
ПРОБУЖДА ЛИ СЕ БЪЛГАРСКОТО КИНО?
26.10.2009 00:33
Незнам как върви като посещаемост, но ако постигне успехите на Дзифт в това отношение ще е супер. Все пак е нормално по-драматичните филми да имат по-малка посещаемост
26.10.2009 11:45
26.10.2009 17:48
da, gadno e, trudno e, no stiga s tezi melodrami, tragedii, zavisimosti, i t.n.
Chudja se koga shte se nameri tvorec, kojto da pokaze njakoja po-pozitivna strana na medala. ne priemam argumenta, che njama takuv.
Pozdravi
Доброто, искреното изкуство, никога не е било масова култура и се надявам така да си остане. В противен случай ще се превърне в анти.
За разлика от сърбите, също и за наше съжаление, не сме толкова самовлюбени като нация...